Pornirea cu autotransformator.
Schema de principiu a pornirii cu autotransformator este data in figura de mai jos .
Pornirea se realizeaza prin inchiderea contactelor de contactor c1 , apoi c3 ; astfel , alimentarea masinii de actionare m2 se face prin autotransformatorul m1 , la tensiunea redusa. La terminarea procesului tranzitoriu de pornire , se inched contactele c2 si se deschid contactele c3 realizandu-se legarea directa a masinii m2 la retea. fig. 3.4. Pornirea unui motor cu autotransformator
Se introduc urmatoarele notatii : curentul Ip , absorbit de m2 la pornirea prin autotransformatorul m1 cu tensiunea redusa Up ; curentul IpN , absorbit de m2 la pornirea directa cu tensiunea nominala UN; curentul Ip , luat din retea la pornirea prin autotransformatorul m1.
Scriind egalitatea puterilor absorbite de la retea de m1 cu cea absorbita prin m1 de m2, adica UN * Ip=Up* Ip1 , rezulta : ==a , unde a este raportul de reducere al tensiunii aplicate la m2.
Aproximand ca curentul absorbit de m2 scade proportional cu tensiunea aplicata , se obtine: - ==a
Inmultind aceste relatii , rezulta raportul cautat : =a².
Prin reducerea tensiunii , scade insa si cuplul masinii de pornire ()²=a² , adica cuplul se micsoreaza in acelasi raport cu curentul.
Pornirea cu autotransformator este avantajoasa energetic , insa fiind costisitoare , este justificata numai in cazul masinilor asincrone de putere mare.
Trimiteți un comentariu
Site-ul tau preferat!